E-handel og fremtiden

Introduktion til e-handel

“E-handel” eller elektronisk handel er køb og salg af produkter og tjenester ved hjælp af computere forbundet via et fælles netværk – normalt internettet. Selvom e-handel har eksisteret i årevis, blev den populær i slutningen af ​​1990’erne, da mange store online-forhandlere begyndte at tilbyde en bred vifte af forbrugsvarer. I dag udfører en lang række virksomheder en del af deres forretning ved hjælp af internettet.

 

Definition

Udtrykket “e-handel” bruges typisk til at henvise til detail- og kommercielle transaktioner, der udføres over internettet. E-handel omfatter individuelle detailtransaktioner såvel som bulk- eller business-to-business-transaktioner udført via onlinemarkedspladser. E-handelstransaktioner udføres typisk gennem en online butiksfacade, hvorigennem købere kan se produktoplysninger og vælge varer, der skal købes. Betalingen for transaktionen kan foretages online eller offline af køberen. Eksempler på e-handel omfatter onlineauktioner, websteder til sammenligning af shopping, internetbanktjenester og handel på sociale medier via “synes godt om” og “del”-knapper

 

Typer af e-handel

Første generations e-handel handlede hovedsageligt om salg af varer, hvor virksomheder tilbød produkter, der kunne bestilles online og derefter leveres til en kundes fysiske adresse. Gennem årene har e-handel udviklet sig til mere end blot salg af varer. Nu er der mange forskellige typer e-handel, som f.eks

Artificial Intelligence (AI) e-handel: AI e-handel er, når online-forhandlere bruger computere drevet af AI til at automatisere nogle af de processer, der er forbundet med at drive en online butik. Dette omfatter identifikation af bedre ydende produkter og justering af priser i overensstemmelse hermed, tilbud om personlige anbefalinger til hver kunde og endda automatisering af hele marketingkampagner ved hjælp af bots.* Social e-handel: Social e-handel er, når online-forhandlere bruger sociale medieplatforme til at skabe forbindelse til deres publikum. Dette inkluderer brug af Facebook Messenger, Twitter, Pinterest og andre populære platforme til at interagere med kunder på individuel basis. Det inkluderer også brugen af ​​hashtags (#) til at spore mærkeomtaler på tværs af sociale netværk, samt automatisere indholdspostering ved at bruge RSS-feeds og planlægningsværktøjer.* Højteknologisk e-handel: E-handel handler ikke længere kun om websteder og onlinebutikker. Nu er der en række nye teknologier, der kan forbedre indkøbsoplevelsen i butikken, som f.eks

Author: admin